poniedziałek, 25 maja 2015

Schron kolejowy w Strzyżowie

Tunel schronowy w Strzyżowie podobnie jak Schron kolejowy Stępina - Cieszyna  był częścią kwatery głównej Hitlera "Anlage Süd" i również został wybudowany podczas II wojny światowej. W skład zespołu w Strzyżowie wchodził tunel schronowy dla pociągu sztabowego, 1-torowa bocznica kolejowa, tunel instalacyjny, schrony techniczne, drewniany peron i grobla. Do dzisiaj zachował się tylko schron kolejowy wraz ze schronami zaplecza technologicznego i tunel instalacyjny.

Tunel schronowy w Strzyżowie

W odróżnieniu od schronu w Stępinie, tunel ten jest budowlą w całości podziemną. Został on wydrążony pod Żarnowską Górą. Ma ok 438m długości i 8m szerokości. Przy jego budowie pracowało ok 4000 robotników, którzy mieszkali w drewnianych barakach zlokalizowanych na rynku w Strzyżowie. Posiada  dwa wejścia. My wchodziliśmy od strony dworca w Strzyżowie. Drugie wejście znajduje się od strony Wisłoka, ale akurat było zamknięte.

Tunel schronowy w Strzyżowie

Żałuję że nie zabrałam statywu, bo warunki oświetleniowe do robienia zdjęć z ręki fatalne :) 

Tunel schronowy w Strzyżowie

 Boczne ściany schronu są wykonane z żelbetu, zaś strop z cegły..

Tunel schronowy w Strzyżowie

Wejście do tunelu instalacyjnego..

Tunel schronowy w Strzyżowie

 Prowadzi on do schronów z zapleczem technologicznym, które zaopatrywały cały kompleks w energię elektryczną, ogrzewanie i wentylację. Dziś w jednej z sal mieści się wystawa, resztę zajmują pomieszczenia techniczno-socjalne oczyszczalni ścieków..

tunel instalacyjny
tunel instalacyjny

 Fragment gąsienicy..

schron zaplecza technologicznego

 Mapa kwater głównych Adolfa Hitlera..

schron zaplecza technologicznego
schron zaplecza technologicznego
schron zaplecza technologicznego

Zdjęcie pociągu sztabowego Hitlera "Amerika". Stacjonował on w tunelu w Strzyżowie, podczas spotkania Hitlera z Mussolinim 27-28 sierpnia 1941 roku w Stępinie. Był świetnie wyposażony. W jego skład wchodziło kilkanaście wagonów specjalnych m.in sypialnianych, konferencyjnych, restauracyjnych, dwa wagony kąpielowe, wagon łączności, wagon biura prasowego i wagon do przewożenia samochodów. Na początku i na końcu składu znajdowały się wagony z działkami przeciwlotniczymi.

pociąg Amerika

Tunel jest czynny od 1 maja do 1 października w weekendy od 10.00-18.00. W okresie wakacyjnym ( lipiec - sierpień ) również od poniedziałku do piątku w godzinach od 10.00 - 18.00.  Zwiedzanie jest bezpłatne. Na miejscu jest przewodnik.

3 komentarze:

  1. przy okazji warto odwiedzić również schron kolejowy w Stępinie i przespacerować się po rezerwacie Góra Chełm :)

    OdpowiedzUsuń
  2. nie byłem, minąłem, będę musiał wrócić :-/

    OdpowiedzUsuń